
GDPR
Information om samfällighetens hantering av medlemmarnas
personuppgifter för att uppfylla GDPR-förordningen.
Information om GDPR
Från den 25 maj 2018 gäller den nya Dataskyddsförordning (GDPR).
https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/dataskyddsforordningen/
​
Styrelsen för Malmens samfällighetsförening (nedan samfälligheten) bestämmer vilka uppgifter som ska behandlas rörande samfällighetens medlemmar (medlemsregister, fakturor mm), och vad uppgifterna ska användas till. Styrelsen är personuppgiftsansvarig.
Personuppgift
Samfälligheten behandlar endast nödvändiga personuppgifter som fastighet, fastighetsägare, adress, postadress, telefonnummer och e-postadress samt faktureringsuppgifter.
​
Dessa personuppgifter sparar vi och behandlar för att kunna bjuda in till stämma, hantera fakturering samt att på andra sätt kommunicera med samfällighetens medlemmar. Väljer man att samfälligheten inte får spara e-postadress kan man heller inte få fakturor eller övrig information skickat via e-post. Fakturorna kommer då framöver att skickas brevledes. Samfälligheten använder sig av Vagnu.se för att hantera informationen, en tjänst som utvecklats för vägföreningar, men som även kan utnyttjas av t.ex. samfälligheter.
​
Vagnu.se hämtar sin information om fastigheterna från Lantmäteriets databas. Mer information om vagnu.se finns att hitta genom länken, ovan.
​
Genom denna tjänst har samfälligheten ett nyttjanderättsavtal med Lantmäteriet, och har därför alltid korrekta uppgifter vad gäller fastigheterna. Vi använder oss av denna tjänst för att bl.a. kunna skicka ut kallelser, samt underlag för medlemsavgifterna.
​
Avtal och samtycke
Grunden för samfällighetens personuppgiftshantering är det avtal som finns med medlemmarna där föreningens stadgar kan ses som ett avtal, vilket innebär att den vanliga medlemshanteringen baseras på ett avtal. Samtycket till registrering av personuppgifter är en av de viktigaste nyheterna i GDPR. För dig som är ägare till en fastighet inom samfälligheten är detta däremot inte tillämpbart. När en fastighet överlåts till dig så blir du också automatiskt delägare i samfälligheten som förvaltar de gemensamt ägda anläggningarna.
​
Uppgiftsminimering
Samfälligheten tillämpar uppgiftsminimering, dvs. vi tar endast in den information som är nödvändig för att kunna upprätthålla den verksamhet som bedrivs av samfälligheten och den kommunikation som är nödvändig med samfällighetens medlemmar.
​
Korrekthet
Vår ambition är att alltid ha så korrekta och uppdaterade uppgifter som möjligt och styrelsen för samfälligheten vill vänligen uppmana alla medlemmar att meddela oss om ni har ändrat någon uppgift, till exempel om ni bytt e-postadress.Vi ber er också att anmäla till styrelsen via kontaktformuläret, eller på annat sätt, om ni har sålt er fastighet på Malmen. Samfälligheten hanterar endast medlemmars personuppgifter för samfällighetens arbete och lämnar inte personuppgifter vidare.
​
Personuppgiftsincident
Om ett dataintrång eller en oavsiktlig förlust av personuppgifter inträffar så måste den personuppgiftsansvarige dokumentera incidenten och anmäla den till Datainspektionen inom 72 timmar. Vid eventuellt dataintrång i någon del av samfällighetens register upprättar vi anmälan för alla våra medlemmar.
​
Registerutdrag
Du som är registrerad i medlemsregistret för samfälligheten har rätt att från och med den 25 maj 2018 få ut en kopia på alla uppgifter som finns lagrade om dig, även sådant som eventuellt lagras i fritextfält i medlemsregistret.
​
Radering
Om det saknas legitima skäl för att behålla personuppgifter registrerade om dig så har Du som medlem rätt att få alla personuppgifter som finns lagrade om dig raderade. Du har som tidigare ägare till en fastighet rätt att få dina uppgifter i medlemsregistret raderade, uppgifter som hänförs till bokföringsregler och redovisningsplikt kan inte raderas.